Eskişehir’de 28 yıldır pastacılık mesleğini sürdüren Mehmet Vural, sektördeki hızlı dönüşüm ve değişen tüketici taleplerine vurgu yaptı.
Eskişehir’de 28 yıldır pasta ustalığı yapan Mehmet Vural, pastacılık sektöründe son dönemde hızla değişen tüketici taleplerinin sektörde önemli bir dönüşüme yol açtığını ifade ediyor. Geleneksel çok katlı düğün pastalarının yerini, daha pratik ve ekonomik seçenekler alırken, butik ve tek porsiyonluk tatlılara olan talebin giderek yükseldiğini vurguluyor.
Mehmet Vural, sosyal medyanın etkisiyle evde butik pasta yapıp satışa başlayan genç girişimcilerin sayısında kayda değer bir artış olduğunu belirtiyor. Bu gelişmenin, sektörde üretim tekniklerinden sunum biçimlerine kadar pek çok alanda yeniliklerin yapılmasını zorunlu kıldığını ifade ediyor.
SEDYE PASTALAR REVAÇTA
Mehmet Vural, düğün gibi organizasyonlarda kullanılan çok katlı gerçek pastaların maliyet nedeniyle artık daha az tercih edildiğini ifade etti. Vural, "Eskiden düğünlerde 6-7 katlı gerçek pastalar çok popülerdi. Ancak hem maliyetin artması hem de servis zorlukları nedeniyle artık fazla tercih edilmiyor.
Düğün salonları genellikle sedye pasta dediğimiz, büyük dikdörtgen pastaları kullanıyor. Hem taşınması hem de dilimlenip servis edilmesi kolay olduğu için salonlar açısından daha pratik. Görsellik açısından katlı maket pastalar sahneye konuyor, asıl servis bu dikdörtgen pastalar üzerinden yapılıyor" dedi.
SUNUM ODAKLI ÜRETİM YAPILIYOR
Tüketici alışkanlıklarının yalnızca düğün pastalarında değil, tüm ürün grubunda değiştiğine dikkat çeken Vural, "Geçmişte çikolatalı veya meyveli klasik yaş pastalar özel günlerin vazgeçilmeziydi.
Şimdi ise tek kişilik adet pastalar, cheesecake çeşitleri, sütlü tatlılar ve modern sunumlu butik pastalar öne çıkıyor. İnsanlar artık hem farklı tatlar hem de sosyal medyada paylaşabilecekleri estetik görünümler arıyor. Bu durum üretim tekniklerini de değiştirdi; eskiden toplu büyük pastalar yapılırken şimdi çeşit ve sunum odaklı üretim yapıyoruz" diye konuştu.
TEK PORSİYONLUK ÜRÜNLERE TERCİH ARTABİLİR
Son yıllarda donuk pasta kullanımının arttığına da değinen Mehmet Vural, "Donuk pastalar hem stoklama hem de hızlı servis açısından avantaj sağlıyor. Özellikle yoğun dönemlerde üreticiye de işletmeye de kolaylık sunuyor.
Sedye pastalar şu anda yaygın olsa da, birkaç yıl içinde yerlerini daha pratik ve tek porsiyonluk yeni ürünlere bırakabilirler. Pastacılık sektörü artık hız, pratiklik, görsellik ve lezzeti aynı anda sunmak zorunda. Her gün farklı ürünler, renkler ve tasarımlar üretmeliyiz. Pastacılık, sürekli yenilik isteyen bir meslek” dedi.
İnternet üzerinden satış yapan genç pastacıların sayısının artması hakkında konuşan Mehmet Vural, "Gençler evde kendi mutfağında butik pasta, kurabiye, adet pasta yapıp sosyal medyadan satışa sunuyor. Bu hem girişimcilik açısından güzel bir adım hem de tüketiciye daha fazla çeşitlilik sağlıyor.
Gençlerin internet üzerinden bu mesleği icra etmesi bizim işlerimizi kesmiyor. Zaten bir pasta dükkânınız varsa sabit bir müşteri kitleniz oluyor. Biz müşterilerimizden dolayı hiç eksilme yaşamadık. Her ustanın elinin lezzeti farklıdır. Kimi keki farklı yapar, kimisi malzeme oranlarını değiştirir. Bu da pastaların lezzet farkını oluşturur. İşlerimizi kesmesinin aksine gençlerin sektörde varlık göstermesi beni sevindiriyor. Meslek devam ettikçe kalite de sürer” ifadesini kullandı.
Mesleğe ilgi duyan gençlere tavsiyelerde bulunan deneyimli pastacı Vural sözlerini şöyle tamamladı:
"Ben mesleğimi çok seviyorum. Biz 3 erkek kardeşiz üçümüzde pasta sektöründeyiz benim dört oğlum var dördü de bu sektörde ilerliyor. Ben mesleğimi çok sevdiğim için elimden geldiğince bunu çocuklarıma da aşılamaya çalışıyorum. Ağır bir işimiz yok, zevkli bir iş. Gıda ve pastacılıkla ilgili bölümler okuyarak bu alanda ilerleyebilirler. Eğlenceli ve altın bilezik değerinde bir meslek.”